Tribologia to nauka o procesach zachodzących w ruchomym styku ciał stałych. W jej skład wchodzą badania nad tarciem, zużywaniem oraz smarowaniem.
Typowy układ tribologiczny składa się z:
W przypadku tarcia na oblodzonej czy zaśnieżonej drodze – powierzchnia górna to opona lub AutoSock, lubrykant to cienka warstwa wody wytwarzana poprzez tarcie (topienie lodu lub śniegu), a powierzchnia dolna to oblodzona lub zaśnieżona droga.
Friction coefficient – współczynnik tarcia
Dry friction area – obszar suchego tarcia
Wet friction area – obszar mokrego tarcia
Gdy grubość warstwy wodnej jest nieznaczna, mamy do czynienia z tarciem suchym. Ma to miejsce np. podczas hamowania autem przy temperaturze poniżej -20ºC. Gdy warstwa wodna rozdziela obie powierzchnie – występuje wtedy tarcie mokre.
Lubricant – lubrykant
upper surface – powierzchnia górna
lower surface – powierzchnia dolna
dry friction – tarcie suche
wet friction – tarcie mokre
AutoSock dąży do zapewnienia możliwie największej strefy kontaktu z tarciem suchym, gdyż to ono daje najwyższy współczynnik tarcia, a tym samym największą przyczepność.
Właściwości tarcia na lodzie i śniegu
AutoSock został opracowany by zapewniać dobrą przyczepność zarówno na lodzie jak i śniegu. Dlatego charakteryzuje się: